سلامتی

قارچ ناخن

قارچ ناخن چیست؟

قارچ ناخن یا  انیکومیکوزیس از بیماری های ناخن و بیماری شایع پوستی است که می‌تواند بخش‌های مختلف ناخن انگشتان را درگیر نماید. این عفونت ظاهر ناخن را بد شکل کرده و در ناحیه درگیر درد ایجاد می‌کند. همچنین این بیماری ناخن ممکن است بسیاری از فعالیت‌های روزمره شما را تحت تأثیر قرار دهد و باعث ناراحتی شما شود. در مقاله قارچ ناخن / مهرآسا سلامت در فکر سلامتی شماست.

اگر عفونت قارچ ناخن شدید باشد، می‌تواند آسیب‌های دائمی ایجاد نماید. همچنین ممکن است عفونت ناخن به بخش‌های دیگر نیز گسترش یابد.با این حال اگر قارچ پوستی درمان نشوند، ممکن است تکثیر شوند و پوست و ناخن‌ها را از بین ببرند. اگرچه این عفونت‌ها معمولاً با نام «عفونت قارچی یا کرمی » شناخته می‌شوند اما در حقیقت توسط کرم‌ها ایجاد نمی‌شوند. این‌ها عفونت‌های سطحی پوست، مو و یا ناخن هستند و از قارچ‌های مختلفی که در خاک، روی حیوانات یا گاهی اوقات روی افراد زندگی می‌کنند، ناشی می‌شوند.

علائم قارچ ناخن

عفونت قارچی می‌تواند بخشی از ناخن، کل ناخن یا چند ناخن را درگیر کند. علائم شایع این عفونت عبارتند از:

  • ضخیم شدن پوسته ناخن
  • تغییر رنگ ناخن
  • شکننده بودن ناخن یا ناهموار بودن سطح آن
  • تغییر شکل ناخن
  • جدا شدن ناخن از بستر
  • بوی ناخوشایند
استفاده از جوش شیرین برای درمان خانگی قارچ ناخن

یکی از روش‌های درمان خانگی قارچ ناخن پا استفاده از جوش شیرین است. گفته شده استفاده از جوش شیرین می‌تواند باعث درمان قارچ ناخن سبز رنگ شود. در واقع جوش شیرین جاذب رطوبت است و یکی از مهم‌ترین شرایط لازم برای رشد قارچ را از بین می‌برد. مقداری جوش شیرین را با آب مخلوط کنید و آن را بر روی ناخن‌های خود قرار بدهید. حدود ۱۵ دقیقه صبر کنید و سپس به خوبی آب کشی کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر مهرآسا سلامت را دنبال کنید.

قارچ ناخن / مهرآسا سلامت

استفاده از روغن درخت چای برای درمان خانگی قارچ ناخن

یکی از موثر ترین مواد در درمان خانگی قارچ ناخن دست روغن درخت چای است. این ماده خواص ضدباکتریایی و ضد قارچی بسیار بالایی دارد. همچنین این روغن باعث کاهش درد نیز می‌شود. از دیگر مزیت‌های روغن درخت چای می‌توان به رفع بوی نامطبوع ناخن نیز اشاره کرد.

در صورتی که با مشکل قارچ ناخن مواجه شده اید از روغن درخت چای به صورت روزانه استفاده کنید. روش استفاده از این روغن به این صورت است که باید مقداری پنبه را به این روغن آغشته کنید و آهسته بر روی ناخن بکشید. این کار را روزی یک الی دو مرتبه تکرار کنید. می‌توان از روغن‌های حامل نیز در کنار روغن درخت چای استفاده کنید. به عنوان مثال هر یک الی دو قطره این روغن را با ده قطره روغن بادام مخلوط و سپس استفاده کنید.

استفاده از سرکه برای درمان خانگی قارچ ناخن

بهترین درمان خانگی قارچ ناخن سرکه است. این ماده در همه خانه‌ها به راحتی یافت می‌شود. سرکه به عنوان یک ماده ضدباکتریایی و ضدقارچی معروف است. همچنین این ماده با تنظیم کردن ph به از بین رفتن قارچ و سایر عوامل بیماری زا کمک می‌کند. این ماده را می‌توانید را به تنهایی یا با ترکیب جوش شیرین استفاده کنید.

روش استفاده از سرکه به عنوان درمان خانگی قارچ ناخن شست پا به این صورت است که باید دو پیمانه آب را با یک پیمانه سرکه مخلوط کنید. پس از مخلوط کردن انگشتی که قارچ بر روی آن رشد کرده را درون محلول قرار بدهید. به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه صبر کنید و سپس به خوبی آبکشی و خشک کنید. دقت کنید که انگشت‌های سالم و پوست را به خوبی بشویید و خشک کنید تا مانع از انتقال قارچ به نواحی سالم بدن شوید. اینکار را روزی ۲ الی ۳ بار تکرار کنید.

استفاده از آب لیمو برای درمان خانگی قارچ ناخن

یک راه موثر و آسان در جهت درمان خانگی قارچ ناخن انگشت دست استفاده از آب لیمو است. آب لیمو یک ماده ای است که در تمامی خانه‌ها به راحتی یافت می‌شود. این ماده حاوی اسید سیتریک است که تاثیر بسیار فوق العاده ای بر درمان قارچ ناخن دارد. این ماده در مدت کوتاهی می‌تواند از رشد و تکثیر قارچ بر روی ناخن‌های شما جلوگیری کند.

قارچ ناخن / مهرآسا سلامت

استفاده از دهانشویه لیسترین برای درمان خانگی قارچ ناخن

دهانشویه لیسترین یکی از بهترین و موثرترین محصولات مربوط به بهداشت دهان و دندان است. این دهانشویه به دلیل ترکیبات قدرتمند و ضد میکروبی خود استفاده‌های دیگری نیز دارد. این دهانشویه به دلیل خاصیت ضد میکروبی از جمله ضدقارچی خود انتخابی مناسب برای از بین بردن قارچ ناخن است. دهانشویه لیسترین را با مقداری آب رقیق کنید و با یک پنبه بر روی ناخن‌های آلوده به آهستگی بکشید. اجازه بدهید تا این محلول حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بر روی ناخن‌های شما باقی بماند. سپس به خوبی بشویید و آب کشی کنید.

استفاه از عصاره برگ زیتون برای درمان خانگی قارچ ناخن

یکی دیگر از روش‌های درمان خانگی قارچ ناخن استفاده از عصاره برگ زیتون است. این روش در کاهش بوی آزار دهنده قارچ ناخن بسیار تاثیر گذار است. همچنین عصاره برگ زیتون باعث جلوگیری از رشد قارچ و تکثیر آن به ناخن‌های دیگر می‌شود و یک داروی گیاهی برای قارچ ناخن دست است. دلیل اثر بخش بودن عصاره برگ زیتون دارا بودن مقدار زیادی مواد ضدمیکروبی و آنتی اکسیدانی است. برگ زیتون به عنوان یک سم زدای قوی نیز استفاده می‌شود. به همین علت جهت درمان گیاهی قارچ ناخن پا استفاده می‌شود. جهت اینکار مقداری از عصاره برگ را بر روی ناخن‌های خود بمالید. برای اینکه بهتر جواب بگیرید اینکار را روزی ۲ الی ۳ بار بپذیرید.

استفاده از روغن نارگیل برای درمان خانگی قارچ ناخن

برخی از افراد از روغن نارگیل برای تقویت مو استفاده می‌کنند. این روغن به راحتی قابل تهیه است و هزینه پایینی نیز دارد. این روغن می‌تواند در درمان قارچ ناخن نیز موثر باشد. این ماده حاوی مقادیر بالایی از اسیدهای چرب متوسط زنجیر است. این اسیدهای چرب می‌توانند در لایه چربی غشای قارچ نفوذ کنند و باعث از بین بردن ساختار غشا شوند. بدین ترتیب ساختار سلول قارچ دچار مشکل می‌شود و در نهایت قارچ از بین می‌رود.

استفاده از روغن نارگیل جهت درمان خانگی قارچ ناخن نیز بسیار ساده است. یک پنبه را به مقداری روغن نارگیل آغشته کنید و سپس بر روی ناخن‌های عفونی شده به آرامی بمالید. اجازه بدهید ناخن‌ها این روغن را جذب کنند. این روغن نیازی به شست و شو ندارد. دقت کنید که ناخن‌های سالم را باید بعد از انجام این کار به خوبی تمیز و ضدعفونی کنید. این کار را باید روزی ۲ الی ۳ بار تا اتمام دوران بیماری تکرار کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

علت اصلی که افراد برای درمان قارچ ناخن خیلی جدی هستند، جنبه زیبایی آن است. قارچ حتی از سمت پزشکان نیز بعنوان یک مشکل زیبایی شناخته می‌شود، اما آن‌ها این موضوع را رد نمی‌کنند که قارچ ناخن گاهی تبدیل به یک معضل جدی می‌شود و می‌تواند عوارض جدی ایجاد کند.

در صورتی که فرد مبتلا به دیابت باشد، قارچ ناخن پا امکان دارد سبب زخم پا یا دیگر مشکلات دست و پا شود.

در صورتی که فرد سیستم ایمنی ضعیفی دارد و یا اینکه درگیر به دیابت است، نباید از روش‌های خانگی استفاده کند. بهترین و ایمن‌ترین اقدام برای این گروه از مبتلایان به قارچ ناخن مراجعه به پزشک است.

عوامل موثر در درمان قارچ ناخن

عوامل زیادی وجود دارند که در درمان قارچ تاثیرگذار هستند. از جمله علل زود خوب شدن یا طول کشیدن این مشکل می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • نفوذ پذیری ناخن
  • شدت عفونت
  • وضعیت سیستم ایمنی
  • تعداد ناخن‌های درگیر به قارچ
  • محل رشد قارچ
  • نوع قارچ
  • نوع مراقبت
اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از قارچ ناخن پا

عوامل زیادی وجود دارند که زمینه ایجاد قارچ ناخن پا را فراهم می‌کنند و نمی‌توانیم با تمام آن‌ها مبارزه کنیم. ولی انجام برخی از اقدامات پیشگیرانه به جلوگیری از بروز این وضعیت و همچنین درمان قارچ فعلی کمک می‌کنند:

  • برای استفاده از خدمات پدیکور و مانیکور همیشه وسایل استریل شده خود همچون ناخن گیر و سوهان را به سالن ناخن ببرید.
  • ناخن‌های پا را همیشه کوتاه کنید و تمیز نگه دارید. زمانی که ناخن پا بلند است ریسک ضربه خوردن و ایجاد ترک بیشتر است. در صورتی که نمی‌توانید اصلاح ناخن‌های پا را به درستی انجام دهید، به متخصص پدیکور مراجعه کنید.
  • هرگز وسایل مراقبت از ناخن دست و پا همچون ناخن گیر، سنگ پا و سوهان را با دیگران مشترکاً استفاده نکنید.
  • اگر کفشتان خیلی کهنه و آلوده است، دیگر از آن استفاده نکنید. یا اگر آسیب دیده است حتماً آن را تعمیر کنید.
  • همیشه جوراب تمیز بپوشید و بعد از استفاده جوراب بلافاصله آن را بشویید.
  • همیشه در حمام، استخر و رختکن از صندل استفاده کنید. چنین محیط‌هایی فضای خوبی برای رشد قارچ هستند.

عفونت قارچ ناخن پا، حتی بعد از درمان نیز ریسک عود مجدد بالایی دارد. بنابراین خیلی مهم‌ است که حتماً همراه با یک روش درمانی، روش‌های پیشگیرانه را نیز دنبال کنید تا شانس عود مجدد قارچ برطرف شود. به تدریج ظاهر سالم و زیبا دوباره به ناخن برمی‌گردد. مهرآسا سلامت دوستدار سلامتی شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *