زیبایی پزشکی

ویتامین های جلوگیری از ریزش مو

بهترین ویتامین های جلوگیری از ریزش مو
مواد مغذی برای جلوگیری از ریزش مو مفید است؟

ریزش مو به رژیم غذایی نیز مربوط است. برای رشد موهای سالم، مواد مغذی، ویتامین ها و مواد معدنی ضروری هستند. اگر بدن از طریق رژیم غذایی هیچ یک از این موارد را دریافت نمی کند، احتمالا دچار ریزش مو می شوید. در مطالعات ارتباط بین کمبود مواد مغذی و تلوژن افلوویوم مزمن، ریزش مو با الگوی زنانه و آلوپسی آندروژنتیک دیده شده است. در این مقاله در سایت مهرآسا سلامت ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز مو بررسی می شوند. ریزش مو / مهرآسا سلامت

ریزش مو / مهرآسا سلامت

  1. ویتامین A

همه سلول ها برای رشد به ویتامین A نیاز دارند. مو نیز سریع ترین رشد را در بدن دارد و برای جلوگیری از ریزش مو می توان از این ویتامین استفاده کرد. ویتامین A همچنین به غدد پوست کمک می کند تا یک ماده روغنی به نام سبوم ایجاد کنند. سبوم پوست سر را مرطوب و به سلامت مو کمک می کند. رژیم های غذایی که ویتامین A کمی دارند ممکن است به مشکلات مختلفی از جمله ریزش مو منجر شوند. سیب زمینی شیرین، هویج، کدو تنبل، اسفناج و کلم پیچ همه دارای بتاکاروتن هستند که به ویتامین A تبدیل می شود. ویتامین A همچنین می تواند در محصولات حیوانی مانند شیر، تخم مرغ، روغن جگر ماهی و ماست یافت شود.

ریزش مو / مهرآسا سلامت

  1. ویتامین های گروه B

یکی از ویتامین های شناخته شده برای رشد مو، بیوتین است. مطالعات کمبود بیوتین را با ریزش مو در انسان مرتبط می دانند. اگرچه از بیوتین به عنوان یک روش درمانی جایگزین برای ریزش مو استفاده می شود، کسانی که کمبود دارند بهترین نتیجه را می گیرند. کمبود این ویتامین بسیار نادر است زیرا به طور طبیعی در طیف گسترده ای از مواد غذایی وجود دارد. سایر ویتامین های گروه B در ساخت گلبول های قرمز خون نقش دارند که اکسیژن و مواد مغذی را به پوست سر و فولیکول های مو منتقل می کنند. این فرایندها برای رشد مو مهم هستند. شما می توانید ویتامین های گروه B را از بسیاری از غذاها از جمله غلات سبوس دار، بادام، گوشت، ماهی، غذاهای دریایی و سبزیجات تیره دریافت کنید. علاوه بر این غذاهای حیوانی تنها منابع خوب ویتامین B12 هستند.

  1. ویتامین C در جلوگیری از ریزش مو

رادیکال آزاد می تواند رشد مو را مسدود کرده و باعث پیر شدن مو شود. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قدرتمند است که به محافظت در برابر استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کند. علاوه بر این بدن برای ایجاد کلاژن به ویتامین C نیاز دارد. ویتامین C همچنین به بدن کمک می کند آهن، ماده معدنی لازم برای رشد مو و جلوگیری از ریزش مو نیز جذب شود. توت فرنگی، فلفل، گواوا و مرکبات منابع خوبی برای ویتامین C هستند.

  1. ویتامین D

مقادیر کم ویتامینD با آلوپسی مرتبط است. تحقیقات همچنین نشان می دهد که ویتامین D ممکن است به ایجاد فولیکول های جدید مو کمک کند. هرچند نقش واقعی ویتامین D در رشد مو ناشناخته است. بیشتر افراد ویتامینD کافی دریافت نمی کنند. بهترین منبع این ویتامین اشعه خورشید است. منابع غذایی مناسب ویتامین D شامل ماهی های چرب، روغن کبد ماهی، برخی از قارچ ها و غذاهای غنی شده است.

  1. ویتامین E

مشابه ویتامین C ویتامین E یک آنتی اکسیدان است که می تواند از استرس اکسیداتیو جلوگیری کند. دانه های آفتابگردان، بادام، اسفناج و آووکادو همگی منابع خوبی از ویتامین E هستند.

  1. آهن

آهن به گلبول های قرمز خون کمک می کند اکسیژن را به سلول منتقل کنند. این امر آن را به عنوان یک ماده معدنی مهم برای بسیاری از عملکردهای بدن از جمله رشد مو تبدیل می کند. کمبود آهن که باعث کم خونی می شود، دلیل اصلی ریزش مو است. این امر خصوصاً در زنان شایع است. غذاهای سرشار از آهن شامل صدف، تخم مرغ، گوشت قرمز، اسفناج و عدس است.

  1. روی

روی نقش مهمی در رشد و ترمیم بافت مو دارد. همچنین به عملکرد صحیح غدد روغنی اطراف فولیکول ها کمک می کند. ریزش مو علامت رایج کمبود روی است. مطالعات نشان می دهد مکمل های روی باعث کاهش ریزش مو ناشی از کمبود روی می شوند. غذاهای سرشار از روی شامل صدف، گوشت گاو، اسفناج، جوانه گندم، تخمه کدو و عدس است. زنان باردار، الکلی ها، افراد مبتلا به بیماری های گوارشی و گیاهخواران مستعد کمبود روی هستند.

  1. پروتئین

مو تقریبا به طور کامل از پروتئین ساخته شده است. مصرف کافی پروتئین برای رشد مو مهم است. مطالعات نشان می دهد که کمبود پروتئین ممکن است رشد مو را کاهش دهد و حتی منجر به ریزش مو شود. اسیدهای آمینه به چندین عملکرد بدن از جمله ترمیم بافت، تنظیم هورمون، تقویت سلامت سیستم ایمنی، تجزیه غذا و رشد مو کمک می کنند.

  1. سلنیوم

سلنیوم یک ماده معدنی کمیاب است که چندین عملکرد حیاتی از جمله رشد مو دارد. این ماده دارای خواص آنتی اکسیدانی است که عملکرد متابولیکی بدن را تقویت می کند و به حفظ تعادل هورمونی که برای تولید موهای سالم ضروری است کمک می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر مهرآسا سلامت را دنبال کنید.

آیا باید از مکمل های غذایی برای جلوگیری از ریزش مو استفاده کرد؟

غذا بهترین منبع ویتامین های مورد نیاز برای رشد مو است. اگر نتوانید مقدار کافی در رژیم غذایی خود دریافت کنید، مکمل ها می توانند برای رفع کمبودها مفید باشند. طبق تحقیقات، مکمل ها در افرادی که از قبل کمبود دارند، بهترین نتیجه را می دهند. علاوه بر این اگر کمبود نداشته باشید، دوزهای زیادی از ویتامین ها و مواد معدنی می توانند اثر عکس داشته باشند. بنابراین برای دریافت مکمل ها با پزشک مشورت کنید.

ریزش مو / مهرآسا سلامت

آیا شما به مکمل دارویی برای ریزش مو نیاز دارید؟

ریزش مو در مردان و زنان به دلیل ترکیبی از عوامل ژنتیکی و هورمونی رخ می‌دهد. همچنین می‌تواند عارضه‌ی جانبی بعضی از داروها (مانند استروئیدها) یا درمان‌های پزشکی (مانند شیمی‌درمانی) باشد یا به دلیل بارداری و بیماری (مانند استرس، اختلالات خودایمنی و مشکلات تیروئید) اتفاق بیفتد.

اگر ریزش موی شما نتیجه‌ی مشکلات مربوط به سلامتی است، ابتدا باید برای درمان آن‌ها به پزشک مراجعه کنید. با کنترل بیماری موهای شما باید به حالت عادی برگردد.

در صورتی که رژیم غذایی نامناسب یا کمبود مواد مغذی علت ریزش مو باشد، اصلاح رژیم غذایی و در صورت لزوم استفاده از مکمل ریزش مو کمک‌کننده است. غذاها بهترین منبع برای دریافت موادی هستند که شما برای حفظ سلامت مو به آن‌ها احتیاج دارید. اما اگر نتوانید به هر دلیلی از طریق رژیم غذایی نیازهای تغذیه‌ای خود را تأمین کنید، مکمل‌ها می‌توانند به شما کمک کنند.

بر اساس تحقیقات، استفاده از مکمل‌ دارویی برای ریزش مو روی افرادی که دچار کمبود ویتامین‌ یا مواد معدنی هستند، تأثیر خوبی دارد. اما هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد مکمل‌ها بتوانند در فردی که به کمبود مبتلا نیست، باعث افزایش رشد مو شوند.

مصرف دوز بالای ویتامین‌ها و مواد معدنی برای بدن مضر است، به‌خصوص اگر فرد دچار کمبود مواد مغذی نباشد. پس قبل از مصرف هر نوع مکملی باید با پزشک خود مشورت کنید. توصیه می‌شود که در بزرگسالان دوز مکمل دارویی برای ریزش مو از مقادیر زیر بیشتر نشود، مگر اینکه پزشک تجویز کند:

  • ویتامین آ: ۳۰۰۰ میکروگرم
  • ویتامین دی: ۱۰۰ میکرو گرم
  • ویتامین ای: ۱۰۰۰ میلی‌گرم
  • ویتامین سی: ۲۰۰۰ میلی‌گرم
  • آهن: ۴۵ میلی‌گرم
  • روی: ۴۰ میلی‌گرم

ریزش مو / مهرآسا سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *