زیبایی پزشکی

آبرسانی پوست

آبرسانی پوست

یکی از روش‌ها برای شاداب کردن پوست آبرسانی است. این کار در مراکز زیبایی و آرایشگاه‌ها انجام می‌شود. آبرسانی به پوست برای هر سنی مناسب و بی‌خطر است. با توجه به نوع پوست روش‌های مختلفی برای آبرسانی وجود دارد. از فواید آبرسان پوست می‌توان به‌ ترمیم، جرم‌گیری، پاک‌سازی و لایه‌برداری اشاره کرد.آبرسانی پوست / مهرآسا سلامت

 

 

پوست بیرونی‌ترین اندام بدن است. پس توجه به‌سلامتی و شادابی و مراقبت از پوست بسیار مهم است. یکی از روش‌هایی که به شادابی پوست کمک می‌کند آبرسانی است.  یکی از فواید آبرسانی پوست این است که سلول‌ها را سرزنده می‌کند تا تأثیر بسیار زیادی در شاداب بودن و جوان‌سازی پوست داشته باشد.

آبرسانی پوست / مهرآسا سلامت

تاثیر آبرسان بر پوست

برای تاثیر بهتر و اساسی تر انواع آبرسان بر شادابی و سلامت پوست صورتتون بهتره در خصوص میزان آب مصرفی روزانه تون هم  دقت داشته باشید. نوشیدن 6 الی 8 لیوان آب آشامیدنی به صورت روزانه میتونه تاثیر بسیار زیادی در هیدراته شدن بدن داشته باشه. بدن هیدراته، دارای سلول های پوستی شاداب تریه و چین و چروک کمتری هم خواهد داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر با مهرآسا سلامت همراه باشید.

تفاوت پوست کم آب و پوست خشک

بیشتر ما پوست کم آب و پوست خشک را یکسان می‌پنداریم، در صورتی که این دو کاملاً باهم متفاوت‌اند. کم‌آبی پوست ناشی از کمبود آب است و خشکی پوست ناشی از چربی طبیعی پوست. همچنین باید بدانید که پوست خشک یک نوع پوست است ولی کم‌آبی پوست یک مشکل پوستی است.

به طور کلی ما ۴ نوع پوست داریم: معمولی، خشک، چرب و ترکیبی. معمولاً شما با یکی از این انواع پوست به دنیا می‌یایید ولی افزایش سن و تغییر فصل ممکن است باعث تغییر نوع پوست شما شود.

سطح پوست ما را لایه‌ای از چربی طبیعی که سبوم نام دارد می‌پوشاند. سبوم لایه‌ای نازک روی پوست تشکیل می‌دهد که دو فایده مهم دارد: اول این که از رشد میکروب‌های مضر جلوگیری می‌کند و دوم این که نمی‌گذارد رطوبت پوست کاهش یابد. در برخی افراد به دلایل مختلف (ارثی، آب‌وهوایی، افزایش سن و …) تولیدات چربی پوست کم‌تر است. این افراد پوست خشکی دارند.

اما کم آبی یا دی‌هیدریشن با پوست خشک متفاوت است. پوست کم آب لزوماً پوست خشکی نیست. کم آبی پوست زمانی اتفاق می‌افتد که رطوبت موجود در لایه‌های سطحی پوست کاهش یابد. این مسئله باعث می‌شود که پوست خسته و کدر به نظر برسد.

عواملی که باعث کم آبی پوست می‌شوند

عوامل زیادی وجود دارند که باعث می‌شوند پوست کم آب یا به اصطلاح دهیدراته شود. این عوامل عبارت هستند از:

–       داشتن استرس و دلهره
–       شستن صورت با آب گرم
–       شستشوی بیش از حد
–       استفاده کردن از شوینده‌های نامناسب
–       استفاده نکردن از کرم مرطوب کننده برای پوست‌های چرب
–       داشتن تغذیه نامناسب
–       محافظت نکردن از پوست در برابر آفتاب
چگونه به پوست آبرسانی کنیم؟

راه‌های مختلفی وجود دارد که از طریق آن می‌توانید پوست خود را آبرسانی کرده و از فواید آبرسانی پوست بهره‌مند شوید. در ادامه برخی از این راه‌ها را بیان می‌کنیم:

1)    نوشیدن آب

ساده‌ترین و اولین مرحله در آبرسانی پوست، نوشیدن آب کافی است. در صورتیکه شما روزانه 6 الی 8 لیوان بیاشامید، سلول‌های پوست شما می‌توانند آب مورد نیاز برای سلامتی خود را تامین کنند.

2)    رژیم غذایی سالم

همانگونه که گفتیم رژیم غذایی در سلامت پوست تاثیر زیادی دارد. خوردن مرتب میوه، سبزیجات مخصوصا سبزیجات برگ‌دار، برنج، مرکبات و گوجه بسیار توصیه می‌شود. علاوه بر این موارد، آجیل، تخم مرغ، شیر، ماهی و غلات سبوس دار نیز بسیار مفید است. آبرسانی پوست / مهرآسا سلامت

3)    جلوگیری از آسیب نور آفتاب

قرار گرفتن زیر نور آفتاب همانقدر که می‌تواند مفید باشد، صدمات و آسیب‌هایی هم به پوست وارد می‌کند. برای آنکه پوست خود را از صدمات اشعات آفتاب حفظ کنید بهتر است از کرم ضد آفتاب استفاده کرده و هرچند ساعت آن را تمدید کنید.

4)    دوری از گرما زیاد

ممکن است این نکته را ندانید که گرمای زیاد باعث خشک شدن پوست می‌شود. باوجود آنکه مکانی مثل سونا می‌تواند از پوست شما سم‌زدایی بکند اما اگر در آن زیاده روی شود رطوبت پوست را کاهش می‌دهد. درنتیجه بهترین کار این است که حتی در حمام نیز دمای آب را متوسط کنید.

5)    استفاده از روغن‌های گیاهی

یکی از روش‌هایی که می‌تواند پوست را آبرسانی کرده و از فواید آبرسانی پوست بهره برد، استفاده کردن از روغن‌های گیاهی است. روغن‌هایی همچون بابونه، رزماری، بابونه و… می‌تواند پوست را مرطوب کرده و این رطوبت را حفظ نماید.

6)    لایه برداری زیاد

بهترین کار برای درمان پوستی که خشک است، لایه برداری است. اگر در هفته دوبار پوست خود را لایه برداری کنید  به خشکی پوست خود کمک کرده‌اید. البته ضرورت دارد بعد از هر بار لایه برداری، از کرم مرطوب کننده و یا کرم ترمیم کننده و جوانسازی استفاده کنید.

7)    مرطوب کردن پوست به‌طور مرتب

بهترین کار برای آبرسانی پوست، استفاده از کرم‌های آبرسان و مرطوب کننده است. این کرم‌ها می‌توانند پوست شما را مرطوب نگه دارند و باعث آبرسانی عمیق پوست شوند. درخصوص کرم‌های آبرسان و مرطوب کننده باید کمال دقت را به کار ببرید و محصولاتی که مواد ششیمیایی مضر دارد را خریداری نکنید.

بهتر است مرطوب کننده خود را زمانی که پوستتان کمی رطوبت دارد استفاده کنید، چون که اینکار باعث می‌شود پوست کرم را بهتر جذب نماید.

علایم کم آبی پوست چیست ؟

علایمی که در ادامه ذکر کرده‌ایم، از کم آبی پوست حکایت دارند. به کمک این علایم می‌توانید خشکی پوست را از کم آبی پوست تشخیص دهید:

  • خارش پوست : اگر دقت کرده باشید، بعد از آفتاب گرفتن یا اسکی کردن احساس خارش شدیدی دارید. آب و هوای خیلی سرد یا خیلی گرم و عواملی مثل باد می‌توانند باعث کم آبی پوست و متعاقب آن خارش شوند. معمولاً همراه با این خارش پوسته پوسته شدن هم اتفاق می‌افتد، با وجود این که پوست چربی کافی دارد.
  • حساس شدن پوست : خشکی و کم آبی پوست از علل زمینه‌ای ایجاد پوست‌های حساس هستند. وقتی سد حفاظتی پوست از بین برود، نمی‌تواند به خوبی از خود در برابر عوامل آسیب‌زا محافظت کند. به این ترتیب آلاینده‌ها و میکروب‌ها به پوست نفوذ کرده و باعث التهاب و افزایش حساسیت پوست می‌شوند.
  • پوست خسته و افتاده : اگر پوست شما حالت افتاده یا خسته پیدا کرده است احتمالاً دچار کم آبی شده است. کم آبی باعث مختل شدن برخی فعالیت‌های پوست مثل تقسیم سلولی می‌شود. به این ترتیب سلول‌های مرده در لایه شاخی خارجی پوست تجمع می‌یابند.
  • چین و چروک‌های ظریف : به آرامی پوست روی گونه خود را نیشگون بگیرید و بفشارید.
آبرسانی با پاکسازی پوست

در کلینیک خانه سفید خدمات پاکسازی پوست فقط محدود به تمیز کردن پوست و لایه‌برداری معمولی نیست؛ بلکه مجموعه‌ای از مراقبت‌های پوستی بسیار مفید در یک بسته‌ است. آبرسانی یکی از مراحل مهم پاکسازی پوست است، برای همین می‌توانیم این روش‌ را یکی از انواع روش های آبرسانی پاکسازی پوست به حساب بیاوریم. مراحل پاکسازی پوست به شرح زیر است :

مرحله اول: برداشت سلول‌های مرده (اگزفولیشن)

لایه‌ی سطحی پوست از سلول‌های مرده یا شاخی شده تشکیل شده است. در پوست کم آب میزان تقسیم سلولی کاهش می‌یابد. برای همین سلول‌های مرده‌ی روی سطح پوست به شکل طبیعی نمی‌ریزند و روی پوست انباشته می‌شوند. برای این که شادابی و درخشش پوست را بازیابی کنیم و بتوانیم آبرسانی موثری در مراحل بعد داشته باشیم، البته باید سلول‌های مرده پوست را لایه برداری کنیم.

مرحله دوم: پاکسازی آلودگی‌ها و چربی‌ها

در پوستی که دچار کم آبی شده است، تجمع سلول‌های مرده و چربی‌های طبیعی پوست باعث بسته شدن منافذ پوستی می‌شود. بسته شدن منافذ هم باعث ایجاد جوش و آکنه می‌شود. پاکسازی منافذ پوست با شست‌وشوی ساده میسر نمی‌شود و نیاز به مواد خاصی دارد. حتی بسیاری از اسکراب‌ها و لایه‌بردارها هم نمی‌توانند منافذ را تمیز کنند.

مرحله سوم: آبرسانی، تغذیه و بهبود خونرسانی

در مراحل پایانی پاکسازی پوست به کمک روش های آبرسانی پوست مانند دستگاه گالوانیک و ماسک‌های صورت مخصوص، رطوبت از دست رفته پوست را جبران می‌کنیم. در این مرحله با استفاده از سرم‌ها و لوسیون‌ها مخصوص و همچنین ماساژ درمانی به تغذیه و خونرسانی بهتر پوست نیز کمک می‌کنیم. مجموعه‌ی این روش‌ها باعث بهبود قوام، بافت و رنگ پوست می‌شوند.

5 مزیت آبرسانی پوست
1- کاهش مشکلات پوستی

پوست‌های خشک و پوست‌های چرب، هر کدام مشکلات اختصاصی خود را دارند. پوسته‌پوسته‌شدن پوست، خارش، التهاب، خشکی و ایجاد چروک، در پوست‌های خشک ایجاد خواهد شد. از سوی دیگر، بروز آکنه و انواع جوش، یکی از مهم‌ترین مشکلات پوست‌های چرب است. در صورت داشتن پوست خشک، محصولات با روغن بیشتر و برای پوست‌های چرب، لوسیون‌های بر پایه آب خریداری کنید. محصولات متناسب آبرسان، با ایجاد توازن در پوست، باعث کاهش مشکلات پوستی خواهند شد.

2- کاهش لکه‌های پوستی

برخی از محصولات آبرسان، دارای ترکیبات لکه‌بر هستند. لکه‌های ناشی از آکنه و جوش، با این لکه‌برها کم‌کم محو می‌شوند. علاوه بر این، خشکی و پیری پوست نیز می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های تیره و قهوه‌ای بر پوست دست، صورت و گردن شود. آبرسانی دائم و همیشگی پوست، از وقوع این مشکل نیز پیشگیری خواهد کرد. وجود ویتامین‌های E و C نیز به کاهش لکه‌های پوستی کمک می‌کند.

3- محافظت در برابر عوامل آسیب‌زا

پوست دست‌ها، گردن، صورت و حتی گوش‌ها، بیشتر از سایر بخش‌های بدن در معرض هوای آزاد است. این موضع سبب می‌شود که لایه‌های پوست در مجاورت با آلودگی‌های هوا یا تابش خورشید، سلول‌های بیشتری از دست داده و سریع‌تر آسیب ببیند. استفاده از آبرسان و مرطوب کننده، با ایجاد یک لایه محافظتی از وقوع این آسیب‌‌ها

4- جلوگیری از گسترش چین و چروک

حس رطوبت و شفافی پوست بعد از استفاده از انواع آبرسان‌ها، توهم نیست. یکی از مهم‌ترین عوامل چین و چروک، خشکی و جمع‌شدن سلول‌ها است. آبرسان با ایجاد رطوبت کافی در سلول، از ایجاد چروک‌های سطحی و عمیق‌شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند.

5- کاهش آسیب‌های دوش داغ

با اینکه یک دوش داغ می‌تواند خستگی‌های یک روز طولانی و پر تنش را کاهش دهد، اما آسیب زیادی نیز به پوست وارد می‌کند. آب داغ علاوه بر التهاب سلول‌ها، باعث تبخیر آب موجود در پوست خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *