زیبایی پزشکی

چین و چروک پوست صورت

چین و چروک پوست صورت

چین و چروک / زیبایی / پزشکی / درمان

اگرچه ساختار و بافت پوست عمدتاً توسط ژنتیک تعیین می‏ شود، قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، به ویژه در مورد مردم دارای پوست روشن، یک علت اصلی چین و چروک است. عوامل دیگر مثل آلاینده‌های هوا و سیگار نیز باعث تقویت بروز چین و چروک می‌شوند.چین و چروک / زیبایی / پزشکی / درمان

اگر امروزه چین و چروک عاملی آزاردهنده برای مردم باشد بیش از هر زمان دیگری گزینه‌هایی برای کاهش میزان به چشم زدن آنها وجود دارد. داروها، تکنیک‌های کشیدن پوست، فیلرها، مواد تزریقی و جراحی در رأس موارد مؤثر برای درمان چین و چروک قرار دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر مهرآسا سلامت را دنبال کنید.

 

دلایل چین و چروک های پیشانی چیست ؟

آشکار ترین و سرسخت ترین الگوی چین و چروک صورت به شکل چین های عمودی یا افقی روی پیشانی ایجاد می شود. به محض اینکه این چین و چروک های پیشانی ایجاد شد، از بین بردن آنها دشوار است و آنها معمولاً همیشه باقی می مانند. مگر اینکه اقدامات زیبایی خاصی مانند تزریق ژل و لیزر فرکشنال انجام شود.

علاوه بر این، باید بپذیریم که چین و چروک های عمیق پیشانی می توانند بیشتر از یک مسئله زیبایی بی ضرر باشند.

دلایل ایجاد چین و چروک پوست چیست؟

ایجاد چین و چروک روی پوست در روند پیری طبیعی است. اما برخی عوامل می‌توانند در این روند تاثیر بگذارند و سرعت آن را افزایش دهند. مهم‌ترین عواملی که باعث چروک پوست می‌شوند، عبارتند از:

افزایش سن:

با افزایش سن پوست به طور طبیعی حالت ارتجاعی خود را از دست داده و خشک می‌شود. ازدست‌دادن چربی پوست و شکننده شدن آن باعث ایجاد چروک می‌شود. در لایه‌های عمقی پوست تولید چربی و کلاژن کم شده و پوست شل و افتاده به نظر می‌رسد.

اشعه ماورا بنفش:

یکی از اصلی‌ترین دلایل ایجاد چین و چروک زودرس قرارگرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش خورشید است. این اشعه بافت همبند پوست را تجزیه می‌کند. بافت همبند شامل الاستین و کلاژنی می‌شود که در لایه‌های عمیق پوست وجود دارد.

سیگارکشیدن:

سیگار روی تولید کلاژن تاثیر گذاشته و روند پیری پوست را تسریع می‌کند.

حالت‌های تکراری صورت:

انجام حرکات و حالات تکراری در صورت مانند اخم کردن و لبخند زدن باعث ایجاد خطوط ظریف روی پوست می‌شود. حرکات پوست هر بار باعث ایجاد شیار زیر پوست می‌شوند. با افزایش سن، پوست انعطاف‌پذیری خود را از دست داده و این شیارها به‌جای قبلی خود بازنمی‌گردند.

درمان چروک دور چشم

روش‌های مختلفی برای رفع چین و چروک اطراف چشم وجود دارد. متداول‌ترین روش‌ها عبارتند از:

لایه‌برداری شیمیایی:

در این روش سلول‌های مرده پوست از بین رفته و سلول‌های جدید ایجاد می‌شود. با این روش خطوط ریز کاهش پیدا می‌کنند. اما روی خطوط عمیق و افتادگی پوست تاثیری ندارد.

تزریق فیلر:

فیلرها نوعی پرکننده هستند. زیر پوست اطراف چشم تزریق شده و این ناحیه را حجیم می‌کند. فیلرها موقتی هستند و معمولا ۶ ماه تا ۲ سال دوام دارند.

میکرودرم ابریژن:

در این روش به‌صورت کم تهاجمی صورت لایه‌برداری می‌شود. سلول‌های مرده و کدر پوست از بین رفته و با افزایش جریان خون پوست اطراف چشم بهبود پیدا می‌کند.

لیزر:

چندین نوع لیزردرمانی برای اطراف چشم استفاده می‌شود. متداول‌ترین آن لیزر فرکشنال است که باعث تولید کلاژن و الاستین می‌شود.

میکرونیدلینگ:

در این روش سوزن‌های ریز سوراخ‌هایی روی پوست ایجاد کرده و می‌توان پس از آن از کرم یا سرم پوست استفاده کرد.

بوتاکس:

به ماهیچه‌های زیر چشم و کناره‌های چشم تزریق می‌شود. با شل شدن عضلات این ناحیه چین و چروک کمتر می‌شود.

مزوتراپی:

با تزریق ویتامین‌ها و هورمون‌ها دور چشم خطوط و تیرگی پوست کمتر می‌شود.

در مهرآسا سلامت با ما همراه باشید. چین و چروک / زیبایی / پزشکی / درمان

راه‌های پیشگیری از ایجاد چین و چروک پوست

درواقع تغییر برخی رفتارهای غلط می‌تواند سرعت پیری پوست را کاهش دهد و به سلامت پوست کمک کند. از آنجا هیچ درمان قطعی چین و چروک وجود ندارد، بهتر است از این راه‌کارها استفاده کرد. راه‌های موثر در کاهش چین و چروک که در روزمره می‌توان به آن‌ها توجه داشت عبارتند از:

  • استفاده منظم و مستمر و روزانه از ضد آفتاب‌ها
  • مصرف زیاد آب
  • مصرف میوه و سبزی‌جات تازه
  • استفاده از روغن‌های حاوی اسید چربی‌ اشباع
  • خواب و استراحت منظم
  • مرطوب نگه داشتن پوست و تامین چربی از دست رفته آن
  • شستشوی منظم و روزانه پوست با شوینده‌های سبک و مخصوص
  • عدم شستشوی صورت با صابون و شوپینده‌های قلیایی
  • مصرف منظم ویتامین‌های مفید برای پوست با مشورت دکتر پوست
  • استفاده از عینک اگر چشم ضعیفی دارد (برای پیشگیری از اخم کردن مداوم)
  • کاهش مصرف قند
  • استفاده از آنتی اکسیدان‌ها در رژیم غذایی

استفاده از ماساژ پوست و روغن‌درمانی نیز راه‌کارهای موثر دیگر در حفظ هرچه ‌بیشتر شادابی پوست هستند.

درمان‌های خانگی

درکنار راه‌های روتین پیشگیری و کاهش چین و چروک پوست، برخی درمان‌های خانگی و دردسترس نیز مطرح می‌شود که بعضا ریشه در طب سنتی و گیاهی دارند. استفاده از برخی ماسک‌های خانگی شامل این راه‌کارها می‌شوند. در ادامه به معرفی تعدادی از این راه‌کارهای مفید و دردسترس برای کاهش چین و چروک پوست می‌پردازیم

  • استفاده از ماسک‌های خانگی مانند ماسک آلوورا برای چین و چروک یا ماسک خیار و گلیسیرین
  • استفاده از حمام‌های گیاهی و خوابیدن در وان پر از محلول آب و عصاره‌های گیاهی آرام‌بخش و مفید برای پوست مانند عصاره گل رز و عصاره اسطوخودوس
  • استفاده از روغن درمانی به کمک روغن نارگیل، جوجوبا و آرگان
  • بخور هفتگی صورت، به‌طور کلی بخور صورت برای چین و چروک بسیار مفید است. از آن غافل نشوید.

 

به غیر از روش‌های طبیعی، راه‌ها و روش‌های پزشکی بسیاری برای درمان چین و چروک صورت وجود دارد، که به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  1. رفع چین و چروک پیشانی و صورت با بوتاکس

یکی از راه‌های درمان چین و چروک پیشانی، تزریق بوتاکس است.  این سم با فلج کردن عضلات، مانع از انقباض آن‌ها می‌شود؛ درنتیجه چروک صورت اتفاق نخواهد افتاد. در ادامه به برخی از عوارض این روش، برای درمان چروک پوست می‌پردازیم:

  • سردرد و تهوع
  • تورم و قرمزی
  • عفونت
  • خشک شدن چشم و دهان

به یاد داشته باشید که برای انجام بوتاکس حتما به کلینیک‌های تخصصی و معتبر مراجعه کرده و پزشک حاذق و باتجربه‌ای را برای انجام این کار انتخاب کنید.

  1. درمان خانگی چروک صورت با کرم مخصوص

برخی از افراد ترجیح می‌دهند به جای استفاده از جراحی و سایر روش‌های زیبایی، از کرم‌های ضد چین و چروک استفاده کنند. آنتی اکسیدان و برخی از چربی‌های موجود درون این کرم‌‎‌ها، قدرت جزئی و ناچیزی در برطرف كردن چين و چروك صورت دارد.

      3.درمان چین و چروک و افتادگی پوست با لایه بردار شیمیایی

در این درمان، متخصص با کمک اسید نواحی آسیب دیده را لایه برداری می‌کند و عارضه‌های پوستی، لکه‌ها و چین و چروک را از بین می‌برد.

  1. بهترین روش پزشکی برای از بین بردن چین و چروک صورت با لیزر

پرتو لیزر برای برای رفع چروک صورت، از لایه اول و خارجی پوست عبور کرده و لایه زیرین آن را داغ می‌کند. داغ شدن لایه زیرین، باعث تحریک و تولید فیبر‌های کلاژن می‌شود. کلاژن پروتئینی طبیعی است که باعث شفافیت پوست می‌شود.  لیزر co2 فرکشنال بهترین گزینه برای جوانسازی پوست و از بین بردن چروک صورت و عارضه‌های پوستی محسوب می‌شود.

در کنار لیزر CO2 فرکشنال، می‌توانید از روش هایفوتراپی نیز استفاده کنید؛ هایفوتراپی و آر اف فرکشنال از روش‌های مدرن، ایمن و کم تهاجمی جوانسازی پوست هستند.

  1. معجزه رفع چین و چروک صورت با تزریق ژل

با استفاده از سایر روش‌های زیبایی برای رفع چین و چروک، ممکن است برخی از چروک‌ها روی پوست باقی بمانند.  تاثیر درمانی ژل موقتی است و بعد از حدود 4 الی 6 ماه از بین خواهد رفت. پس از گذشت این مدت، بیمار باید مجددا برای درمان چروک صورت و تزریق ژل اقدام کند. چین و چروک / زیبایی / پزشکی / درمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *