زیبایی پزشکی

خواص هیالورونیک اسید برای پوست

خواص هیالورونیک اسید برای پوست

هیالورونیک اسید یک هیدروکربن طبیعی و ترکیب شیمیایی آلی است که در ماتریکس خارجی سلول و بافت‌های بدن از جمله پوست، استخوان‌ها، چشم و غضروف وجود دارد. این ماده، زمینه‌‌ ساز بافت همبند پوست است و قوی‌ترین ماده جذب‌ کننده رطوبت و مغذی برای پوست بوده که در بهبود زخم نیز موثر می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر مهرآسا سلامت را دنبال کنید.  هیالورونیک اسید / مهرآسا سلامت / خواص / زیبایی پزشکی

بدن انسان تقریباً 15 گرم هیالورونیک اسید دارد که در تمام بخش‌های بدن موجود است و روزانه یک سوم آن تجزیه شده و سنتز (تجزیه مواد برای تولید ماده یا مواد جدید) می‌گردد.

کاربرد‌های هیالورونیک اسید در درمان‌های کلینیکی

این ماده در داروهایی که برای درمان آرتروز، بی‌اختیاری ادراری، آب مروارید، خشکی چشم و بینی نقش دارند، به کار می‌رود.

هیالورونیک اسید موجود در استخوان‌ها باعث کاهش درد، سایش، شکستگی و همچنین باعث کاهش علائم و عوارض بیماری‌ آرتریت روماتوئید یا آرتروز می‌شود. تزریق این ماده موجب می‌شود بدن انسان تحریک شده و خودش هیالورونیک اسید بیشتری تولید کند.

افرادی که به دلیل کاهش تولید اشک یا تبخیر سریع آن مبتلا به خشکی چشم می‌شوند، می‌توانند از لنز‌های تماسی یا قطره چشمی که حاوی ماده هیالورونیک اسید هستند استفاده کنند. این ماده به دلیل خاصیت مرطوب کنندگی و آبرسانی اغلب در جراحی چشم برای کاهش تورم و بهبود زخم مورد استفاده قرار می‌گیرد. هیالورونیک اسید / مهرآسا سلامت / خواص / زیبایی پزشکی

فواید و مزایای هیالورونیک اسید برای پوست

هیالورونیک اسید در حفظ رطوبت، ترمیم بافت‌ها و انعطاف پذیری پوست تاثیر گذار است؛ به علاوه مانعی در برابر میکروارگانیسم‌ها است و به رشد و ترمیم کلاژن و الاستین کمک می‌کند. این ماده جایگزین مناسبی برای کاهش حجم برخی از نواحی بدن است که دچار چین و چروک و فرورفتگی شده‌اند.

به دلیل کاهش تولید کلاژن و الاستین پوست دچار خشکی، پیری، ایجاد چین و چروک و از دست دادن حالت کشسانی بافت خود می‌شود؛ همچنین قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت طولانی هم آسیب‌هایی به پوست وارد می‌کند. ماده هیالورونیک اسید موثر در آبرسانی و مرطوب نگه داشتن پوست است و در کاهش عمق چروک‌ها، جوانسازی، استحکام و کشش پوست نقش اساسی دارد. از دیگر فواید این ماده می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • کاهش و بهبود چین و چروک‌ پوست
  • جوانسازی و درخشش پوست
  • آبرسانی و ترمیم بافت پوست
  • ایجاد پوستی نرم و لطیف
  • تزریق ژل هیالورونیک اسید

امروزه بسیاری از انواع ژل یا فیلر قابل تزریق به نواحی مختلف صورت و بدن نیز در کشور موجود می‌باشند که بر پایه هیالورونیک اسید ساخته شده‌اند. این مواد، پس از تزریق، بافت مورد نظر را به افزایش کلاژن و آبرسانی بیشتر تحریک می‌کند. در نتیجه حتی پس از اتمام ماندگاری ژل، فرم و حجم بهتری نسبت به قبل از تزریق شاهد خواهیم بود. با مهرآسا سلامت همراه باشید.

مواد غذایی حاوی ماده هیالورونیک اسید
  • مرکباتی مانند پرتقال و گریپ فروت
  • سیب‌زمینی شیرین و هویج
  • آووکادو، آجیل، میوه و دانه‌ها
  • سویا و مواد تهیه شده از آن
  • سبزیجاتی دارای برگ سبز
فواید هیالورونیک اسید
  • آبرسانی به پوست و افزایش رطوبت
  • بهبود زخم‌ها
  • لطافت و صافی پوست
  • اثرات ضدپیری
  • تسکین درد مفاصل
  • کاهش درماتیت و التهاب پوست
  • کاهش رفلاکس اسید معده
  • مقابله با بیماری لثه
  • تسکین خشکی چشم
  • جلوگیری از درد مثانه
  • درمان خشکی واژن
چرا اسید هیالورونیک عضوی جدایی ناپذیر از روتین روزانه‌ی پوستی است؟

همانطور که پیشتر گفتیم، در بدن HA به میزان کافی تولید نمی شود و باید آن را با عوامل بیرونی تامین کرد. در صورت بالانس HA در بدن، هیدراتگی پوست به میزان ایده آل می رسد و موارد زیر در پوست قابل رویت خواهند بود:

پوست به اندازه کافی هیدراته می شود و در نتیجه پوستی نرم، فربه و بالش مانند خواهید داشت که شاداب تر و  درخشان تر به نظر خواهد رسید. سری به اینستاگرام رابوطب بزنید.

زمانی که پوست هیدراته است، خطوط ریز و چروک (حتی چروک عمیق) ناپدید می شوند. بنابراین، این ماده یک ترکیب عالی برای کسانی است که دلتنگ پوستی شاداب و جوان هستند.

همانطور که دیا فولی می گوید: “اسید هیالورونیک برای هر نوع پوستی موثر است، حتی پوست حساس و شکننده و یا افراد دارای پوست چرب در ناحیه صورت”. احتمال واکنش های آلرژیک به HA بسیار بسیار کم است.

تحقیقات اخیر نشان می دهند که اسید هیالورونیک دارای خواص آنتی اکسیدان است و می ‌تواند به عنوان یک سپر محافظ در برابر رادیکال های آزاد عمل کند که تحت کنترل ما قرار ندارند (برای مثال، آلاینده ها و سایر عوامل تهاجمی). بنابراین در صورت بالانس HA در بدن، پوستتان کمترین میزان جذب آلودگی را خواهد داشت.

مزایای تزریق هیالورونیک اسید چیست؟

مهمترین خاصیت فیلرها یا همان تزریق هیالورونیک اسید این است که برگشت پذیر است. فقط به این دلیل که اسید هیالورونیک به صورت شما تزریق می شود، به این معنی نیست که دائمی است. پرکننده‌ های اسید هیالورونیک برگشت‌ پذیر هستند، بنابراین اگر از نتایج آن راضی نیستید یا یک رگ خونی در طول فرآیند تزریق مسدود شده است، متخصص پوست می‌ تواند آنزیم هیالورونیداز را تزریق کند تا پرکننده در عرض چند دقیقه حل شود.

پس از تزریق هیالورونیداز، آنزیم به سرعت کار و مواد بلافاصله شروع به حل شدن می ‌کند. به طور کامل ظرف 24 تا 48 ساعت طول می کشد تا پرکننده حل شود و اثر آن از بین برود. با این حال، کسانی که به نیش زنبور عسل آلرژی دارند، باید قبل از مصرف هیالورونیداز، احتیاط کنند و با یک متخصص پوست صحبت کنند. زیرا این آنزیم در زهر زنبور عسل بسیار شایع است و برخی افراد به آن حساسیت دارند.

عوارض هیالورونیک اسید

تا زمانی که افراد نحوه استفاده از  هیالورونیک اسید را به درستی دنبال کنند به طور کلی محصولات حاوی این ماده برای آن‌ها بی خطر است. با این حال ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی و واکنش‌های آلرژیک ایجاد کند. همیشه قبل از استفاده محصول جدید آن را روی پوست بدن خود امتحان کنید. افرادی که این ماده را به صورت ژل تزریق می‌کنند ممکن است عوارض جانبی زیر را تجربه کنند:

  • درد
  • خارش
  • قرمزی
  • ورم
  • کبودی

عوارضی که در بالا گفته شد فقط با روش تزریقی ممکن است ایجاد شوند و محلول‌ها این مشکلات را ایجاد نخواهند کرد. هیالورونیک اسید / مهرآسا سلامت / خواص / زیبایی پزشکی

موارد احتیاط هیالورونیک اسید چیست؟

پرکننده ‌ها یا فیلرهای اسید هیالورونیک برای اکثر افراد به ‌جز آنهایی که باردار هستند، مناسب است. اطلاعات زیادی در مورد بارداری و پرکننده‌ ها وجود ندارد، اما متخصصان پوست از ترس مواد ناشناخته، از تزریق آن به افرادی که باردار هستند اجتناب می‌ کنند (اگر در دوران بارداری هستید، مطلب رنگ کردن مو در بارداری برایتان مفید خواهد بود). همچنین اگر عفونت فعال پوستی دارید، از مصرف این پرکننده ها صرف نظر کنید. ابتدا عفونت را درمان کنید و پس از معاینه توسط متخصص پوست به ادامه درمان با هیالورونیک اسید بپردازید.

آیا تمامی محصولات حاوی اسید هیالورونیک یکسان هستند؟

با نگاه مختصری به وب‌سایت‌ها و صفحات محصولات مراقبت از پوست متوجه می‌شوید که هیالورونیک اسید در بسیاری محصولات مراقبت پوستی (از سرم‌ها و مرطوب‌کننده‌ها گرفته تا مکمل‌های خوراکی و تزریقی) وجود دارد؛ اما خوب است بدانید که این محصولات میزان هیالورونیک اسید مشابهی ندارند و اثرات آن‌ها نیز با یکدیگر متفاوت است.

غلظت‌‌های مختلف هیالورونیک اسید

برخی از محصولات به‌عنوان یک ترکیب اصلی، دارای هیالورونیک اسید یا نمک آن (سدیم هیالورونات) هستند. در این گروه از محصولات، این ترکیب با غلظتی بالا یافت می‌شود، زیرا هدف اصلی آن‌ها هیدراته کردن و محافظت از پوست در برابر اثرات پیری است. پدهای مراقبت از پوست نمونه خوبی از این محصولات هستند. دسته دیگری از محصولات مقادیر اسید کمتری دارند که به‌عنوان نوعی جذب‌کننده رطوبت (هومکتانت) عمل می‌کنند تا از این طریق به درمان برخی از مشکلات پوستی مانند آکنه یا یکنواخت نبودن رنگ پوست کمک کنند، به همین دلیل است که نام سدیم هیالورونات (نمک هیالورونیک اسید) را می‌توانید روی برخی محصولات ضد آکنه نیز مشاهده کنید.

مصرف هیالورونیک اسید در دوران بارداری یا شیردهی

دوران بارداری و شیردهی دوران مهمی است و حساسیت‌های زیادی برای مادران در این دوران وجود دارد و لازم است که پرهیزهای مختلفی انجام دهند. افرادی که می‌خواهند هیالورونیک اسید را به شکل تزریقی دریافت کنند، اگر تصمیم به بارداری دارند یا به فرزند خود شیر می‌دهند، حتماً باید با پزشک متخصص خود مشورت کرده و شرایط را بررسی نمایند.

طی تحقیقات انجام شده هنوز محققان به شواهد علمی خاصی در مورد اثر این ماده و محصولات حاوی آن بر جنین یا نوزاد نرسیده‌اند و نمی‌توان به‌صورت قطعی عارضه‌ای را برای این وضعیت متصور شد.

ممکن است فواید بی‌شمار مصرف اسیدهیالورونیک مانند جوان‌سازی و لطافت پوست، درمان درد مفاصل، کاهش التهابات، افزایش رطوبت پوست و دیگر مواردی که پیش از این ذکر کردیم؛ افراد بسیاری را به مصرف این ماده راغب کند؛ اما نکته مهم این است که هر شخص با شخص دیگر متفاوت است و نمی‌شود برای همه یک نسخه واحد پیچید.

بهتر است اگر شخصی با توجه به وضعیت جسمانی خود محدودیتی دارد، پیش از هر اقدامی با پزشک خود مشورت کند. این موضوع در رابطه با کسی که قصد بارداری دارد، باردار است یا در دوران شیردهی قرار دارد بسیار بیشتر اهمیت خود را نشان می‌دهد زیرا علاوه بر سلامت مادر، سلامت جنین و نوزاد نیز ممکن است تهدید شود؛ بنابراین منطقی‌ترین و عاقلانه‌ترین راه مشورت با پزشک مربوطه‌ای است که وضعیت جسمانی و پرونده پزشکی فرد اطلاع کامل دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *