زیبایی پزشکی

علت لکه های پوستی چیست؟

علت لکه های پوستی چیست؟
لک پوستی

زیبا دیده شدن و حفظ جذابیت‌های ظاهری دغدغه همیشگی انسان بوده و هست. به‌خصوص که این سال‌ها حفظ اصول ظاهری و استانداردهای ظاهری بخشی از فرهنگ اجتماعی و منش اخلاقی افراد محسوب می‌شود. زیبا دیده شدن و جذاب بودن دارای المان‌ها و فاکتورهای متفاوتی هستند که پوست و مو بخشی از آن‌ها است. بهره‌بردن از پوستی شاداب و بی‌نقص یکی از اصلی‌ترین معیارهای زیبایی شناسانه است. چرا که پوست خوب از مواردی است که می‌توان به راحتی با رعایت برخی از روش‌های مراقبتی و صرف کمی وقت و توجه از آن بهره برد. برای کسب اطلاعات بیشتر مهرآسا سلامت را دنبال کنید. لک پوستی / درمان / لیزر / میکرودرم

لک پوستی چیست؟لک پوستی / درمان / لیزر / میکرودرم

لک‌های پوستی طیف وسیعی از عارضه‌های پوست را دربر می‌گیرند و می‌توان گفت از شایع‌ترین بیماری‌ها و مشکلات پوستی محسوب می‌شوند. لک‌های پوستی به صورت مادرزادی با نوزاد متولد نمی‌شوند، بلکه دراثر عوامل مختلف روی پوست تشکیل شوند. لک پوستی / درمان / لیزر / میکرودرم

این تفاوت عوامل ایجاد لک‌های پوستی در شکل، رنگ و تعداد آن‌ها تاثیر مستقیم داشته و معمولا درمان‌شان را نیز متفاوت می‌کند. لک‌ها در قسمت‌های مختلف بدن ایجاد می‌شوند و دلیل تشکیل آن‌ها تکثیر بیش از حد ملانین ها است. ملانین‌ها سلول‌ها رنگدانه‌ای پوست هستند که به پوست رنگ می‌دهند. به این ترتیب لک پوستی ایجاد می‌شود. لک پوست ممکن است به دلایل زیبایی پسندانه یا به دلایل پزشکی نیاز به درمان داشته باشد.

دلایل ایجاد لک‌های پوستی

عوامل مختلفی در ایجاد لک‌های پوستی موثر هستند. برخی از این عوامل بیرونی محیطی بوده و برخی دیگر به درون بدن مربوط می‌شود. شناخت این دلایل به درمان لک کمک بسیاری می‌کند. چرا که با آگاهی از علت لک صورت، نسبت به پیشگیری آن اقدام کرده و روند شکل گیری لک‌ها متوقف خواهد شد. دلایل مهم ایجاد لک پوستی عبارتند از:

  • رادیوتراپی
  • آفتاب سوختگی‌های متعدد و مکرر و به‌طور کلی تماس زیاد با آفتاب
  • بارداری
  • مصرف داروهای هورمونی مانند قرص‌های ضد بارداری
  • مشکلات هورمونی
  • سن
  • ژنتیک
  • وراثت

به موارد ذکر شده، استفاده نادرست و غیراصلی از لوازم آرایشی و بهداشتی، استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی غیراستاندارد و یا تاریخ‌مصرف گذشته یه استفاده از مواد آرایشی نامتناسب با پوست را نیز باید اضافه کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر مهرآسا سلامت را دنبال کنید.

لکه های پوستی بسیار شایع هستند و علل مختلفی دارند. می‌توان گفت انواع بیماری‌ها، جراحات و مشکلات التهابی شماری از شایع ترین علل تغییرات رنگ پوست به شمار می آیند. لک پوستی / درمان / لیزر / میکرودرم

لکه های پوستی معمولا در بخش های خاصی از بدن و در اثر تفاوت در میزان ملانین سلول‌ها به وجود می آیند. ملانین ماده ای است که رنگ پوست را ایجاد می‌کند و وظیفه حفاظت از پوست را بر عهده دارد. در بخش هایی از پوست که تولید ملانین بالا است، رنگ پوست نیز تیره‌تر می شود. در ادامه این مطلب به بررسی علل و عوامل ایجاد لکه های پوستی می‌پردازیم.

آیا می‌توان از بروز لک پوستی جلوگیری کرد؟

می توان از بروز برخی لک‌ها جلوگیری کرد، اما برخی از این لک‌ها به دلایل محیطی، ویروسی و ژنتیکی ایجاد می‌شوند. برای جلوگیری از بروز بیشتر لک‌ها، باید از قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفتاب پرهیز کرده و ضد آفتاب بزنید. از لوازم آرایش بی‌کیفیت و ارزان استفاده نکنید و دارو و کرم‌های تخصصی را بدون نسخه مصرف نکنید. پوست خود را به طور مرتب تمیز کرده، به بهداشت بدن و تغذیه خود اهمیت دهید. به طور مرتب آزمایش دهید و هورمون‌های بدن خود را چکاپ کنید.

نحوه از بین بردن لکه‌های پوستی

لکه های تیره روی پوست معمولا نیازی به درمان ندارند، اما برخی از افراد به دلایل زیبایی تمایل دارند آنها را از بین ببرند. متخصصان پوست می تواند کرم ها یا روش هایی را برای روشن شدن پوست یا از بین بردن لکه های تیره به شما ارائه دهند. روشهایی که آنها به کار می برند معمولا نسبت به کرم های لکه بر گران تر هستند و عوارض جانبی نیز به همراه دارند، اگرچه سریعتر عمل می کنند و لکه ها را در مدت زمان کمتری کمرنگ می کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر مهرآسا سلامت را دنبال کنید.

بهترین گزینه برای درمان لکه، گزینه ای است که با توجه به علت بروز لکه، اندازه آن و ناحیه بدن انتخاب شده باشد. یک متخصص پوست ممکن است یکی از روش های درمانی زیر را برای درمان لکه های پوست به شما توصیه کند:
لیزر درمانی :

انواع مختلف لیزر موجود است. رایج ترین لیزر برای درمان لکه های پوست از نور شدید استفاده می کند.

میکرودرم ابریژن :

در حین انجام میکرودرم ابریژن ، متخصص پوست از دستگاه خاصی استفاده می کند که دارای سطحی ساینده است تا لایه خارجی پوست را از بین ببرد. این روش درمانی باعث افزایش رشد کلاژن جدید می شود، که می تواند به کاهش لکه ها کمک کند.

لایه برداری شیمیایی :

لایه برداری شیمیایی شامل استفاده از محلولی روی پوست است که لایه ای از سطح پوست را برمی دارد و منجر به رشد پوست جدید می شود. این کار می تواند باعث محو شدن تدریجی لکه های تیره پوست شود.

سرمادرمانی یا کرایوتراپی (Cryotherapy) :

کرایوتراپی روشی است که طی آن نیتروژن مایع روی لکه های تیره مالیده می شود تا یخ بزنند و سلولهای آنها دچار آسیب شوند. این سلولهای آسیب دیده هنگامی که ترمیم می شوند معمولا رنگ روشنی دارند و دیگر شبیه لکه نیستند.

تجویز کرم روشن کننده :

کرم روشن کننده باعث روشن تر شدن رنگ لکه ها می شود. این کرم ها به طور تدریجی عمل می کنند و در طی چند ماه لکه های تیره پوست را از بین می برند. هیدروکینون که ماده موثری در این کرم ها است، از تولید ملانین در پوست جلوگیری می کند. محصولات تزریقی روشن کننده پوست نیز در دسترس هستند اما سازمان غذا و دارو  (FDA) استفاده از آنها را توصیه نمی کند. شواهد کافی برای اثبات عملکرد آنها وجود ندارد و ممکن است خطراتی برای سلامتی مصرف کنندگان در پی داشته باشند.

درمانهای خانگی :

علاوه بر روشها و داروهایی که توسط متخصص تجویز می شوند، برخی از روشها و درمانهای خانگی هم می توانند لکه های تیره پوست را محو کنند. در ادامه این مطلب، به این موضوع خواهیم پرداخت.

کرم های بدون نسخه :

وقتی به دنبال کرم روشن کننده پوست هستید، همیشه کرم توصیه شده توسط متخصص پوست را انتخاب کنید، زیرا استفاده از برخی محصولات غیر مرغوب می توانند برای سلامت پوست شما مضر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *