زیبایی پزشکی

تاثیر سیگار بر پوست

تاثیر سیگار بر پوست

برخورداری از ظاهری زیبا ، اهمیت فراوانی بین افراد جامعه در موقعیت‌های مختلف اجتماعی، خانوادگی و کاری دارد. اهمیت ظاهر به‌گونه‌ای است که روی اعتمادبه‌نفس افراد تأثیر مستقیم می‌گذارد. سیگار کشیدن یا در معرض دود سیگاری‌ها بودن، سبب پیری زودرس و عوارض شدید پوست صورت و اندام افراد می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر با مهرآسا سلامت همراه باشید.  سیگار / مهرآسا سلامت 

نیکوتین موجود در سیگار باعث انقباض و باریک شدن رگ‌های خونی شده و جریان خون را در رگ‌های پوستی مختل می‌کند. و سبب می‌شود که اکسیژن کمتری در اختیار بافت‌های پوستی قرار بگیرد و تغذیه پوست ضعیف گردد. همچنین دود سیگار با تأثیری که روی پروتئین کلاژن و فیبرهای الاستین پوست می‌گذارد، روند بازسازی پوست را مختل می‌کند و این‌گونه است که افراد سیگاری نسبت به همسالان غیر سیگاری، چند سال بیشتر از سنشان نشان داده می‌شوند.

سیگار / مهرآسا سلامت

عوارض سیگار بر روی پوست
تغییر رنگ پوست

پوست صورت افراد سیگاری به‌مرورزمان تغییر می‌کند و شفافیت خود را از دست می‌دهد زیرا جریان اکسیژن در خون این افراد کند شده و اکسیژن و مواد مغذی موردنیاز به پوست نمی‌رسد.

این افراد معمولاً پوست رنگ‌پریده، زرد و گاهی قرمز و کبود دارند.

تیرگی پوست لب و اطراف لب نیز به همین دلیل است.

سیگار / مهرآسا سلامت

لکه‌های پوستی

افراد سیگاری در معرض ابتلا به لکه‌های پوستی هستند. این لکه‌ها روی پوست صورت، پوست دست و ناخن به دلیل تماس مستقیم دود سیگار با این قسمت‌ها، فراوان‌تر است.

ظهور لکه‌های پوستی در افراد با سن بالاتر و سابقه بالای مصرف سیگار، نیز بیشتر است.

تأخیر در بهبود زخم

بارها ثابت‌شده است که سیگار کشیدن اثرات زیان‌آوری در بهبود زخم‌های پوستی دارد.

جراحی‌های زیبایی مانند پیوند پوست یا کشیدن پوست در افراد سیگاری با درصد موفقیت کمتری همراه است.

عوارض بعد از عمل جراحی به وفور رخ می دهد. عوارضی مانند :
  • نکروز (بافت‌مردگی)
  • عفونت زخم
  • کاهش قدرت کشش پوست
  • التهاب و قرمزی پوست
  • چسبندگی پلاکت خون
  • اختلال در سنتز کلاژن
  • اختلال در پروتئین‌های رگ زایی(وی‌ای‌جی‌اف)

علت این است که پس از استنشاق دود، جریان خون 30 تا 40 درصد کاهش پیدا می‌کند و باعث آسیب رسیدن به اکسیژن بافت می‌شود. بنابراین پزشکان به افراد سیگاری توصیه می‌کنند قبل از انجام هر نوع عمل جراحی، سیگار را ترک کند و یا میزان مصرف را تا حد امکان کاهش دهد و این روند را تا چندین هفته بعد از عمل ادامه دهد.

پیری زودرس

چروک و افتادگی پوست صورت، گردن و اطراف لب‌ها از دیگر علائم ظاهری مصرف‌کنندگان دخانیات و از عوارض تاثیر سیگار بر پوست است و در زنان بیش از مردان نمایان می‌شود. خاصیت سمی مشابه عملکرد نور ماورا بنفش دود سیگار ،از بین رفتن کلاژن و الاستین پوست و باریک شدن رگ‌های خونی پوست، سبب می‌شود پوست نازک شود و قابلیت ارتجاعی خود و دریافت مواد مغذی را از دست بدهد و چین‌وچروک زیاد و عمیق  در فرد ظاهر شود. افتادگی پوست در اندام‌های دیگر بدن مانند بازو و سینه نیز از دیگر علائم مصرف سیگار است.

سیگار / مهرآسا سلامت

زوائد پوستی

آکنه یا جوش یک بیماری مزمن ناشی از التهاب غدد پوستی  است. تحقیقات نشان داده است که سیگار کشیدن، مدت مصرف و میزان مصرف در روز، در تشدید تشکیل آکنه نقش دارد که از نشانه های تاثیر سیگار بر پوست است.

سیگار احتمال ابتلا و شدت بیماری‌های ویروسی به‌ویژه زگیل‌های تناسلی را زیاد می‌کند.

میزان عود زگیل تناسلی در سیگاری‌ها بیشتر است بنابراین برای درمان و جلوگیری از پیشرفت بیماری، ترک سیگار ضروری است.

در اینجا به عوارض سیگار بر پوست که معمولا از بیست و پنج سالگی شروع می‌شوند، اشاره می‌کنیم:

  • سلول‌های پوستی تازه‌ای که ساخته می‌شوند، معمولا بزرگ‌ترند و شکل آنها نامنظم‌تر است. همچنین کندتر رشد می‌کنند.
  • لایه‌های کمتری از سلول‌های مرده در سطح پوست وجود دارند.
  • کاهشی در ملکول‌های نگهدارنده رطوبت که کلاژن و الاستین را احاطه کرده‌اند و آنها را مرطوب می‌سازند، اتفاق می‌افتد.
  • در هر ده سال سلول‌های سازنده رنگ دانه‌ها ۲۰ درصد از میزان تراکم خود را از دست می‌دهند، همزمان با آن افزایش در تولید ملانین در نقاط کوچکی رخ می‌دهد که خالق خال‌های پیری است.
  • سلول‌های دفاعی پوست که از آن محافظت می‌کنند، در سال‌های بین بزرگسالی و پیری به نصف تقلیل می‌یابند و نور آفتاب کاهش آنها را تشدید می‌کند.
  • از فعالیت سلول‌هایی که فیبروبلاست نام دارند و سازنده کلاژن و الاستین هستند، کاسته می‌شود.
  • فیبرهای کلاژن که به پوست خاصیت ارتجاعی می‌بخشند، ضخیم‌تر می‌شوند و هر سال تا ۱ درصد کاهش می‌یابند.
  • فیبرهای الاستین که باعث انعطاف پذیری پوست می‌شوند، شل می‌شوند و به راحتی می‌‎شکنند. تعدادشان نیز کمتر می‌شود.
  • ماده زمینه‌ای که کلاژن و الاستین را کنار یکدیگر نگه‌میدارد، نازک می‌شود.
  • شریان‌های خونی که مواد مغذی را حمل می‌کنند و پس مانده‌های سلولی را از پوست بیرون می‌ریزند، تحلیل می‌روند. آنهایی هم که باقی می‌مانند، احتمالا فراخ می‌شوند و دیواره هایشان ضخیم می‌گردد و احتمال زیادی وجود دارد که خم شوند یا بشکنند.
سیگار چه تاثیری بر چین و چروک صورت دارد؟

دود سیگار پوست را رنگ پریده و ضخیم می‌سازد و پردۂ خاکستری رنگی را روی چین و چروک ها، به ویژه گونه‌ها خلق می‌کند. یکی از دلایل آن این است که نیکوتین باعث انبساط شریان‌های خونی می‌شود، پس خون کمتری به پوست می‌رسد.

عوارض سیگار بر پوست چیست؟

۱. پیری زودرس پوست ۲. کشیدگی پوست ۳. سرطان پوست ۴. پسوریازیس

ایا افراد سیگاری در معرض سرطان پوست هستند؟

بله اگر سیگاری هستید بهتر است بدانید شانس شیوع سلول‌های پوستی سرطانی  تحت عنوان کارسینوم سلول سنگفرشی (SCC) در شما تا ۵۲% بیشتر از افراد معمولی می‌باشد.

سیگار / مهرآسا سلامت

سیگار و ابتلا به انواع عفونت‌ها

ابتلا به انواع عفونت‌ها در افرادی که سیگار می‌کشند، بسیار بیشتر از افراد غیرسیگاری است. این افراد معمولاً دچار بیماری‌هایی مانند آنچه در بخش زیر می‌گوییم، می‌شوند.

  • ابتلا به انواع عفونت‌های باکتریایی زخم که معمولاً به‌وسیله استرپتوکوک، استافیلوکوکوس و اورئوس به وجود می‌آیند
  • ابتلا به انواع عفونت‌های دهانی مانند عفونت کاندیدا آلبیکنس که زخم‌های بدی دارد
  • درگیری با انواع ویروس‌های پاپیلومای انسانی یا همان زگیل تناسلی
  • اگر فردی زگیل تناسلی داشته باشد و سیگار نیز مصرف کند، شانس بالایی برای ابتلا به سرطان دهانه رحم و سرطان داخل اپیتلیال آلت تناسلی دارد
تاثیر سیگار بر ابتلا به سرطان پوست

تاثیر سیگار بر پوست صورت و بدن می‌تواند منجر به ابتلا به سرطان پوست شود. تحقیقات ثابت کرده است که افراد سیگاری 2 برابر افراد غیرسیگاری در خطر ابتلا به سرطان پوست کارسینوم سلول سنگ‌فرشی هستند. ریسک ابتلا به سرطان دهان و لکوپلاکی دهان که به‌عنوان یک بیماری پیش سرطانی شناخته می‌شود نیز در افراد سیگاری به طرز چشمگیری بالاست.

75 درصد از موارد ابتلا به سرطان لب و دهان را افراد سیگاری تشکیل می‌دهند. همان گونه که سیگارکشیدن خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد، ترک آن نیز خطر گسترش سرطان لب را بین 2 تا 3 برابر کاهش می‌دهد. بدین ترتیب شما خیلی سریع تأثیر ترک سیگار بر پوست را متوجه می‌شوید.

سیگارکشیدن و پوسچولوزیس کف پا

پوسچولوزیس کف پا یکی از بیماری‌های ناتوان‌کننده است که نسبت به درمان نیز مقاومت زیادی از خود نشان می‌دهد. بیماری پوسچولوزیس اغلب با پوسته‌پوسته شدن کف پا نمایان می‌شود. اغلب زنان میانسالی که سیگار می‌کشند، به این بیماری دچار می‌شوند. در این بیماری نیکوتین با گیرنده‌های استیل‌کولین که در غده‌های عرق وجود دارند، پیوند می‌خورد و ساختار آن‌ها را تغییر می‌دهد و بدین ترتیب التهاب ایجاد می‌کند. تاثیر ترک سیگار بر پوست این ناحیه خیلی زود مشخص می‌شود، زیرا جوش‌های به وجود آمده به‌تدریج از بین می‌روند.

تاثیر سیگار بر ابتلا به بیماری‌های دهانی

ابتلا به بیماری‌های دهانی در افراد مبتلا به سیگار بسیار شایع است. برخی از این بیماری‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • برفک دهان که شامل لیکن پلان دهانی و لیکن پلان فرسایشی می‌شود
  • بیماری زبان مودار که در این بیماری در زبان فرد عارضه‌های مومانند درازی دیده می‌شود و به دلیل رشد زیاد باکتری‌ها به رنگ سیاه، سبز یا قهوه‌ای درمی‌آید.
  • استوماتیت نیکوتینی
  • لکوپلاکی مودار مرتبط با عفونت HIV
  • بزرگ‌شدن لثه‌های فرد همچنین التهاب آن‌ها

البته این موارد ممکن است در اثر رعایت ‌نکردن بهداشت دهان، استعمال بیش از اندازه دخانیات، همچنین کمبود بزاق نیز رخ دهد. تاثیر سیگار بر پوست صورت به میزان مصرف افراد نیز بستگی دارد.

تاثیر سیگار بر داروها

سیگارکشیدن هیدروکربن‌های آروماتیک را در بدن تولید می‌کند که این هیدروکربن‌ها تنظیمات مربوط به آنزیم‌های کبدی را در بدن افراد به هم می‌ریزند. CYP1A2 آنزیمی است که وظیفه دفع سموم از بدن را بر عهده دارد. به همین دلیل افراد سیگاری در مقایسه با افراد غیرسیگاری در هنگام بیماری باید دوز بیشتری دارو مصرف کنند.

داروهای ذکر شده شامل انسولین، داروهای مربوط به انعقاد خون، انواع مسکن‌ها و داروهای ضد روان‌پریشی می‌شود. تاثیر ترک سیگار بر پوست صورت همچنین وضعیت بدن کاملاً مشخص است. افراد سیگاری دوبرابر افراد غیرسیگاری الکل و کافئین مصرف می‌کنند. جالب است بدانید که با ترک سیگار، نوشیدن این میزان کافئین و الکل به‌سرعت کاهش می‌یابد. از طرفی نوشیدن الکل نیز می‌تواند مصرف سیگار را در افراد افزایش دهد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *