سلامتی

تاثیر ورزش بر پوست

تاثیر ورزش بر پوست

ورزش براي کاهش جوشهاي پوستي و آکنه و مبارزه با علايم پيري مفيد است و کارشناسان بهداشتي معتقدند که ورزش کردن منظم نقش زيادي در سلامت پوست دارد. ورزش موجب ميشود که پوست جوانتر و شادابتر به نظر برسد و در نتيجه خود فرد هم احساس خوبي داشته باشد.نقش ورزش کردن به عنوان عاملي براي جلوگيري از افزايش وزن، ساخت عضلات، پيشگيري از بيماريهاي قلبي عروقي و ديابت و موارد ديگر، به اثبات رسيده است. اما امروزه پزشکان بر اين باورند که ورزش کردن علاوه بر اين مزايا، نقش مفيدي در سلامت پوست بدن افراد دارد. بر کسي پوشيده نيست که ورزش مزاياي مهمي براي همه بدن دارد. پوست بدن ما که بزرگ ترين بافت بدن است، بيشترين بهره را ميبرد.

ورزش و سلامت پوست

ساخت کلاژن و فيبرهاي محافظ که مانع از چين و چروکهاي اضافي روي پوست ميشود، از ايجاد خطوط پوستي جلوگيري ميکند. همچنين مدارکي وجود دارد دال بر اينکه وقتي شما ورزش ميکنيد، ميزان استرستان کاهش پيدا ميکند. بنابراين غده هاي فوق کليه ميزان کمتري از انواع هورمونهاي مردانه که عامل اصلي تشکيل آکنه هستند، ترشح ميکند. به طور معمول پوست افرادي که استرس زيادي دارند، به خصوص کساني که دچار آکنه هستند، تيره است اما ورزش به کاهش اين تيرگي کمک ميکند. در این مقاله به شما پیشنهاد می شود مقالات آبرسانی  پوست و لک های پوستی را در سایت مهرآسا سلامت مطالعه بفرمایید.

افزايش تعريق پوست

ورزش منظم همچنين به افزايش تعريق پوست منجر شده و اين اثر خوبي در نرم شدن پوست و پيشگيري از شکنندگي آن دارد. افرادي که هنگام ورزش پياده روي طولاني ميکنند، چهره بشاش تري دارند و رنگ پوست آنها روشن تر است و در صورتي که مبتلا به آکنه شوند، درمان آکنه در اين افراد راحتتر است. هر چيزي که بتواند ميزان ترشح هورمونهاي مردانه را کنترل کند، نه تنها روي پوست بلکه روي ميزان ريزش مو هم اثر ميگذارد. ورزش از جمله روشهايي است که توليد اين هورمون را کاهش ميدهد. اين در حالي است که بسياري از ما تصور ميکنيم ورزش تنها آثار پيشگيرانه از بيماري و آمادگي جسماني دارد. ورزش کردن موجب افزايش توليد طبيعي کلاژن و جوان شدن پوست ميشود. در کساني که ورزش نميکنند، تعداد فيبروبلاستها که محرک توليد ماده کلاژن در پوست هستند، کمتر است و پوستشان زودتر پير ميشود. در اين افراد، پوست به سرعت تيره و چروک ميشود.

طراوت پوست با ورزش

براي اينکه پوست جوانتر و شادابتر به نظر برسد، ورزشهاي خاصي کمک کننده است. هنگام ماساژ پوست، نه تنها عضلات پوست صورت بلکه عضلات پاها، دست و بازوها، کشيده ميشود. در ورزشهايي مانند دويدن، پياده روي، وزنه برداري، تنش و استرس کاهش يافته و حتي التهابات پوستي کم ميشود. اين آثار مثبت در ورزش يوگا سالها است که شناخته شده است. کششهايي که در ورزش يوگا وجود دارد، به همراه کنترل حرکات و تنفس هاي آگاهانه، نه تنها به عضلات همه بدن کمک ميکند بلکه براي عضلات پوست صورت بهترين است. هنگام ورزش به دليل خونرساني بهتر، کل بدن به خصوص عضلات صورت به آرامش ميرسد.

چين و چروک پوست

همه ما ميدانيم که با افزايش سن، چين و چروک پوست و خطوطي که هنگام عصبانيت و تغيير چهره ايجاد ميشود، افزايش مي يابد اما آنچه مسلم است ميتوان با انجام ورزش از شکل گيري دوباره و افزايش اين خطوط پيشگيري کرد. در کنار آرامسازي بدن و آرامش عضلات، متخصصان معتقدند که ورزشهاي هوازي مانند قدم زدن يا دوچرخه سواري موجب پاکسازي پوست ميشود. اين ورزشها مواد سمي را که در اثر تجمع دود سيگار، آلودگي هوا و حتي مواد شيميايي رايج در پوست مانند اسپري مو و دئودورانتها ايجاد ميشود، از سطح پوست برميدارد.

در ورزشهاي هوازي خونرساني به پوست بهتر شده و اين خود برداشت مواد سمي پوست را بيشتر و موثرتر ميکند. همه اينها به سلامت پوست کمک ميکند. همچنين کساني که ورزش ميکنند، به طور آشکاري رنگ پوست زيباتري دارند. رنگ پوست صورت خوشرنگ در کساني که ورزش ميکنند، با رنگ زرد و سبز يا خاکستري در کساني که ورزش نميکنند، قابل قياس نيست.

اول آب بعد ورزش

اما آنچه به سلامت بيشتر پوست کمک ميکند، هيدراته کردن پوست يا آب رساني کافي به پوست، پيش و پس از ورزش است. در صورتي که به طور صحيح و مناسب در هنگام ورزش به بدن خود آب کافي برسانيد، جريان خون پوست بسيار بهتر خواهد شد. وجود مايعات کافي در بدن موجب تقويت حذف مواد سمي تجمع يافته در سلولهاي پوستي ميشود.در سایت مهرآسا سلامت می توانید مقالات تاثیر استرس بر پوست و بهداشت پوست را مطالعه کنید.

تأثیرات منفی ورزش بر پوست

خشکی پوست

زمانی که تعریق انجام میشود، بدن رطوبت خویش را از دست می دهد که پوست هم از این شرایط مستثنا نیست. برای حفظ عملکرد درست پوست، باید به مقدار زیاد مایعات و الکترولیت استفاده کنید. چنانچه صورت شما رنگ پریده است یا در لب های خویش حس خشکی می کنید، این میتواند نشانه ای از سطح پائین رطوبت باشد.

تشدید روزاسه

برای افراد مبتلا به روزاسه، گشاد شدن رگ‌های خونی به وسیله ورزش کردن جنبه منفی دارد. این شرایط موجب التهاب می‌شود که در کنار افزایش دمای بدن می‌تواند به تشدید روزاسه منجر شود.

مسدود شدن فولیکول‌های مو

تعریق می‌تواند به مسدود شدن غدد عرق و فولیکول‌های موی بدن و بروز شرایطی شبه آکنه به نام فولیکولیت منجر شود. فولیکولیت می‌تواند در هر نقطه از بدن که تعریق صورت می‌گیرد، به ویژه بخش‌های با احتمال زیاد بروز انسداد مانند پشت و سینه رخ دهد. این بخش‌ها دارای تراکم بالاتری از غدد چربی هستند که به واسطه تعریق و گرد و غبار روی سطح پوست می‌توانند مسدود شوند.

بروز آکنه

مسدود شدن فولیکول های مو می تواند موجب تشکیل جوش های سرسیاه یا سرسفید شود که ممکن است ملتهب با عفونی شده و آکنه شکل بگیرد. پیش از ورزش، آرایش خود را پاک کنید. آرایش صورت نه‌تنها موجب مسدود شدن هر چه بیشتر غدد و فولیکول های مو می شود بلکه اغلب می تواند بستری مناسب برای جذب باکتری ها، تشدید مشکلات پوستی و در نهایت بروز جوش روی پوست باشد.

شوره سر و راش پوستی

میکروبیوم پوست اکوسیستمی از ارگانیسم های مختلف ساکن روی این اندام، از جمله باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها است. یک میکروبیوم سالم از پوست در برابر عفونت محافظت کرده و سدی قوی بین بدن و عناصر خارجی ایجاد می کند. تعریق ناشی از ورزش می تواند این میکروبیوم حساس را مختل کند. ارگانیسم های خاص، مانند مخمر، در محیطی مرطوب تکثیر می شوند.  این می تواند به بروز راش پوستی خارش‌دار و پوسته پوسته روی صورت و نیم تنه بالایی و همچنین شوره سر منجر شود.

چه ورزش های برای کاهش روند پیری پوست موثر است؟

ورزش ها و حرکاتی بسیار متنوعی برای کاهش روند پیری و افزایش میزان جوان سازی پوست صورت وجود دارد. یکی از بهترین حرکات و ورزش هایی که علاوه بر دارا بودن تاثیرات مثبت و مفید بر روی سلامتی بدن و جسم، بر پوست صورت دارد، یوگا می باشد.

یوگا دارای شاخه ها و بخش های متعددی می باشد که برای رفع چین و چروک ها و علائم پیری چهره باید حرکات مخصوص صورت را انجام داد.

پیشانی از جمله قسمت هایی از صورت می باشد که تقریبا اکثر افراد پس از افزایش سن و پیر شدن دچار تغییرات عمده ای در این ناحیه می شوند.

انجام حرکات ورزشی

انجام حرکات و ورزش های یوگا بر روی پوست صورت باعث می شود که ماهیچه ها و عضلات موجود در این نواحی بسیار قوی تر شده و علاوه بر آن میزان تولید کلاژن های پوستی در این نواحی رشد و افزایش چشمگیری داشته باشد. لذا انجام مداوم و متداول این حرکات و ورزش ها می تواند باعث شود که به مرور زمان چین و چروک ها و علائم پیری پوست از بین برود و پوست صورت شخص دچار تغییرات مثبت عمده ای شود.

البته توصیه می شود که برای دستیابی به نتایج و تاثیرات بیشتر و بهتر از انجام این دسته از اقدامات، روش ها و اقدامات پیشگیرانه از بروز چنین عواملی در پوست صورت نیز انجام شود. به عنوان مثال یکی از عواملی که تاثیرات به سزایی در پیری و بروز علائم ناخوشایند در پوست صورت دارد، عادت ها و کار های مخرب و مضر برای پوست می باشد.

عادت های بد بسیار متعددی وجود دارد که در تضعیف و پیری کردن پوست چهره نقش موثری دارند که از جمله آنها می توان به انجام حرکت ها و حالت هایی در چهره می باشد که باعث بروز چین و چروک می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *